Relacja z 4. Sesji Rady Dzielnicy Zaspa Rozstaje

Dnia 3 marca 2025 roku odbyła się czwarta sesja Rady Dzielnicy Zaspa Rozstaje. Spotkanie składało się z dwóch głównych punktów obrad, z których każdy wnosił istotne kwestie do omówienia.
Ochrona Ładu Przestrzennego
Po przyjęciu porządku obrad oraz zatwierdzeniu protokołu z poprzedniego posiedzenia rozpoczęliśmy dyskusję nad pierwszym tematem. Była nim ochrona ładu przestrzennego dzielnicy Zaspa Rozstaje. Przygotowana przez Radnych inicjatwa dotyczyła ochrony unikalnego układu urbanistycznego, znanego jako heksagonalne „plastry miodu”, przed niechcianymi zmianami i potencjalną zabudową.
W celu wyjaśnienia tej kwestii oraz możliwych sposobów ochrony, zaproszony został Gdański Konserwator Zabytków. Opowiedział on opowiedział o strukturze własnościowej terenów naszej dzielnicy oraz o możliwościach regulowania zabudowy poprzez stosowanie Miejscowych Planów Zagospodarowania, a także o tym jak wygląda procedura wpisywania układu urbanistycznego do rejestru zabytków.
Korzystając z obecności Gdańskiego Konserwatora Zabytków Radni zapytali o szczegóły związane z ochroną układów urbanistycznych znajdujących się w rejestrze zabytków. Niestety, praktyka pokazuje, że wpisanie układu urbanistycznego do rejestru nie gwarantuje powstrzymania zabudowy. Konserwator nadal może zgodzić się na zabudowę, która jego zdaniem nie niszczy układu urbanistycznego. Wpisanie układu do rejestru zabytków nakłada również ograniczenia i obostrzenia na różnego rodzaju inwestycje, powodując, że nawet przy drobnych działaniach wymagane jest uzyskanie formalnej zgody Konserwatora.
Dodatkowo nasz gość wyjaśnił, że wpis do rejestru zabytków można zrealizować na dwa sposoby: poprzez wniosek właścicielski, który musiałby zostać złożony przez wszystkich właścicieli terenu (w tym gminę, spółdzielnie oraz prywatnych właścicieli mieszkań) lub drogą administracyjną z urzędu, gdzie Konserwator Zabytków sam stwierdza, że dany układ jest zabytkowy. Zaznaczył też, że w jego opinii prawdopodobieństwo, pojawienia się takiego wpisu dotyczącego układu istniejącego na Zaspie, zarówno pierwszą jak i drugą drogą jest bardzo mało prawdopodobne, zaś najlepszym sposobem na uniknięcie niechcianej zabudowy jest dążenie do przygotowania korzystnych Miejscowych Planów Zagospodarowania oraz współpraca mieszkańców ze Spółdzielnią Mieszkaniową, która jest właścicielem większości gruntów.
Należy przy tym podkreślić, że na naszej sesji gościł Gdański Konserwator zabytków, który działa na poziomie miasta, natomiast decyzje dotyczące rejestru zabytków podejmowane są na poziomie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
APEL DO WŁADZ MIASTA O POSZANOWANIE UKŁADU URBANISTYCZNEGO ZASPY
Jako Radni zgodnie doszliśmy do wniosku, że najlepszym działaniem jakie możemy podjąć w tym momencie jest przekazanie do władz miasta apelu o poszanowanie istniejącej zabudowy heksagonalnej podczas wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz przygotowywania planów zagospodarowania przestrzennego. Apel został przyjęty jednogłośnie i złożony do władz miasta, wraz z załącznikiem wyjaśniającym unikalność naszego układu urbanistycznego.
Dyskusja na Temat Budżetu
Drugim ważnym punktem była dyskusja na temat budżetu i przyjęcie uchwały budżetowej. Projekt uchwały został przygotowany przez zarząd, a podczas sesji przedstawiono propozycje autopoprawek, które dotyczyły nowych projektów pojawiających się w trakcie dyskusji. Po przegłosowaniu przesunięć środków, uchwała budżetowa została przyjęta przy poparciu prawie wszystkich radnych (14 na 15 głosów).
Ostatecznie w przyjętym budżecie znalazły się następujące pozycje:
- Tablice informacyjne poświęcone patronom ulic z terenu dzielnicy
- Wsparcie działalności edukacyjnej i drobnych remontów w placówkach edukacyjnych
- Spotkanie świąteczne dla seniorów
- Gry terenowe na terenie dzielnicy
- Organizacja festynów dzielnicowych
- Zakup sprzętu sportowego na cele bezpłatnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży
- Działania integracyjno-rekreacyjne dla mieszkańców dzielnicy
- Szkolenia dla mieszkańców dzielnicy
- Biuletyn Rady Dzielnicy
- Strona internetowa Rady Dzielnicy
PRZEBIEG PROCEDURY
Procedura przyjęcia i realizacji zadań z budżetu Rady Dzielnicy składa się z kilku etapów. Na początku zbierane i dyskutowane są pomysły na podstawie których Zarząd Dzielnicy przygotowuje projekt uchwały budżetowej, zatwierdzany następnie przez Radę. Następnie można przystąpić do realizacji zaplanowanych działań.. Radny koordynujący dany projekt musi zwrócić się do Przewodniczącego Zarządu Dzielnicy o wypełnienie wniosku w systemie elektronicznym miasta Witkac. Miasto ocenia i zatwierdza wydatki, co daje zielone światło na finansowanie projektu. Następnie projekt jest realizowany, a faktury związane z realizowanymi zadaniami Radni (za pośrednictwem Przewodniczącego Zarządu) przekazują miastu do opłacenia.
Co ważne, od 1 kwietnia 2025 obowiązywać nas będzie nowy statut, zmieniający dość znacząco te procedury. W związku z tym, budżet na rok 2026 będzie procedowany już według nowych zasad. Więcej szczegółów w tym temacie planuję napisać w jednym z najbliższych postów.

ZAOPINIOWANIE Nazwy dla Ronda
Podczas sesji głosowaliśmy również nad zaopiniowaniem nazwy dla ronda na skrzyżowaniu al. Hallera, ul. Czarny Dwór i al. Płażyńskiego. Według propozycji nazwy, zgłoszonej przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Gdańsku, rondo ma zostać nazwane na cześć Honorowych Krwiodawców, co zostało pozytywnie zaopiniowane przez Radę.
PODSUMOWANIE
Po kilku godzinach intensywnych obrad czwarta sesja Rady Dzielnicy dobiegła końca. Z przyjętym budżetem i planem działań możemy szykować się już do realizacji konkretnych projektów dla naszej dzielnicy! Więcej szczegółów o poszczególnych projektach przygotuję niebawem w osobnym wpisie.
Do zobaczenia na kolejnej sesji!
